torsdag 19 november 2009

Vadå "Gråt inte Rachel för att du ser en biodlare"?

Läsa lärde jag mig i skolan som de flesta barn. Har aldrig läst mycket böcker och högläsning i yngre år var väl nog det värsta jag visste, alla var ju så duktiga förutom jag... Spela spel är dock något som jag allid gillat!

Let me proudly present:
PÅRAS SCHACKI

Caro 29



Ise 28



jag 27



Sosso 26

Caro har alltid läst mycket böcker och hade deckare uppradade på hyllan varje gång man kom på besök. En gång hade hon en bok som hette "Gråt inte Rachel" (vet inte om just den var en deckare). Tog tag i boken och frågade Caro "-Vatå Rachell? Va e he fö namn? Rachell...". Caro svarade lite förvånat "-Int Rachell me två L, Charlotte. Rachel!". Vi skrattade lite efter och jag gav säkert någon dum bortförklaring att jag nog egentligen visste att jag sa fel...

Sosso, det är hon med sällskapsspelen! Alias, Brainstorm, Trivial Pursuit, Pictionary, Monopol... och det var Trivial vi spelade då det hände! Jag har alltid gillat kunskapsspel, men Trivial var ju också ett spel där jag satt med pulsen på närmare 200. Sosso är ju dessutom yngst, hon behöver ju verkligen inte vara så bra på läsning med sin ålder. Jag var för det mesta par med Ise, det blev bara så. Sedan begynnelsen har det väl kanske alltid varit lite mer jag och Ise tillsammans, och lite mera Caro och Sosso tillsammans. Plötsligt var det min tur att läsa från kortet igen... Jag brukar alltid försöka smygläsa lite innan så det skulle flyta på bra sen, men än en gång kom ett ord som jag inte förstod. Minns inte mera exakt hur frågan ljöd, men det var någonting; "...biodlare...?". "Vatå biodlaare? Va betyder biodlaare?", undrade jag. Sen svarade en av dem "-Int biodlaare med två A, Charlotte. Biodlare!". Vi skrattade lite efteråt och jag gav säkert någon dum bortförklaring igen...

Sedan slutet av 1990-talet har "Gråt inte Rachell för att du ser en biodlare" hängt med mig. Jag läser inte mycket idag heller och pulsen är fortfarande ofta på 200 ifall jag måste läsa högt inför folk, men jag skäms inte längre om det blir lite fel.

Jag är otroligt lyckligt lottad att ha mitt Påras Schack, ni är något av det bästa jag vet!

1 kommentar:

Caro sa...

Åhh...jag skrattar så tårarna sprutar!! Vi har många trevliga minnen från Påras-schakkis träffar!! Ska bli SÅÅÅ kul att ses! KRAM, Caro